Kiinasta Ruotsin insjöniin – lavalta myymälään
Clas Ohlson kasvaa nopeasti – liiketoiminta laajenee myymälöiden avautuessa uusiin maihin ja kasvua on myös olemassa olevilla markkinoilla. Tästä syystä vuonna 2016 aloitettiin työ uusiin vaatimuksiin vastaavalla liiketoimintajärjestelmällä.
Triona on osa liikennedatan integraatioalustan kehittämistä. Hankeohjelma on nimeltään sCORE ja tavoitteena on tarkastella, mitä tiedonhallintajärjestelmää tarvitaan liiketoiminnan jatkamiseksi.
”Vanha liiketoimintajärjestelmä on yksinkertaisesti tullut teknisestä näkökulmasta tiensä päähän. Rakennamme nyt modernia ja laajaa alustaa, johon voimme lisätä toimintoja, kun uusia tarpeita ilmaantuu”, sanoi Daniel Thyberg, Clas Ohlsonin kuljetusprojektipäällikkö.
Clas Ohlson on valinnut uudeksi liiketoimintajärjestelmäkseen Microsoft Dynamics AX:n. Tietyt osat, kuten logistiikan ja kuljetusten käsittelyyn liittyvät yleiset toiminnot, eivät kuitenkaan vastanneet riittävästi Clas Ohlsonin tarpeita. Paras ratkaisu oli rakentaa nämä toiminnot itse. Tässä vaiheessa päätettiin ottaa yhteyttä Trionaan avustamaan liikennetietojen integrointialustan (TDP) kehittämisessä.
”Trionan tiimin sijainti lähellä pääkonttoriamme on vaatimus, koska teemme niin tiivistä yhteistyötä. Triona teki kaikista tarjoajista vahvimman vaikutuksen. He esittelivät itsensä ja lupasivat meille resurssikapasiteettia projektiin”, lisäsi Daniel.
Tiedot 200 myymälästä, 600 toimittajasta ja miljoonista asiakkaista
TDP on kaikkien kuljetustehtävien moottori. Se on osa liiketoimintajärjestelmää, jota hankinta- ja kuljetushallinto käyttää yli 200 myymälän, 600 toimittajan ja miljoonien asiakkaiden logistiikka- ja kuljetustietojen hallintaan maailmanlaajuisesti. Logistinen haaste on pystyä optimoimaan toimitukset siten, että ne ovat mahdollisimman tehokkaita sekä aika- että resurssinäkökulmasta. Tästä syystä alusta on integroitu myös Clas Ohlsonin omaan liikenteenhallintajärjestelmään, jossa pidetään kirjaa logistiikan toimijoista.
”Tilauksen yhteydessä järjestelmä voi päättää, mitä logistiikkayritystä tulee käyttää. Se myös ilmoittaa varastolle, mitkä tuotteet voidaan pakata yhteen lavoille ja jakeluautoihin. Se myös pitää kirjaa siitä, että lavat, joita ei voida lastata tietyntyyppiseen jakeluautoon, lastataan oikeaan kuorma-autoon”, sanoi ratkaisuarkkitehti Björn Tolö Trionalta.
Tiivistä yhteistyötä
Vaatimusmäärittelyjen jatkuva kehittyminen yhdessä tiukan aikataulun kanssa on haaste projektille. Projektissa käytetään ketterien menetelmien prosesseja vaatimusten keräämiseen, pilkkomiseen ja kehittämiseen. Havainnot asetetaan etusijalle seuraavassa kolmen viikon sprintissä, ja koko projektille on vain karkea pitkän aikavälin suunnitelma. Tämä vaatii tiivistä yhteistyötä.
”Teemme erittäin tiivistä yhteistyötä asiakkaan kanssa tässä projektissa. Meille on ilo työskennellä niin teknisesti kuin liiketoiminnallisesti erittäin ammattitaitoisen asiakkaan kanssa”, sanoi Trionan liiketoiminta-alueen johtaja Johan Larsson.
TDP on osatoimitus Clas Ohlsonin projektiohjelmassa sCORE. Lopullinen toimitus tapahtuu kesäkuun 2017 alussa.