Digitaalinen ratkaisu kaapelikelojen palautukseen otettiin käyttöön
RS Trommelservice toimii alalla, joka on monille tuntematon, vaikka sillä on tärkeä ympäristövaikutus kaapelikelojen uudelleenkäyttöön tai hallittuun hävittämiseen. Triona on kehittänyt ratkaisun, joka digitalisoi prosessin toimeksiantojen rekisteröinnistä niiden toimeenpanoon ja taloudellisuuden arviointiin. Palvelu aloitti tuotannon 1.1.2012, minkä jälkeen manuaalinen paperityö on ollut historiaa
Trommelservice tarjoaa palautusjärjestelmän kaapelikeloille, jotka korjataan, jälleenmyydään tai hävitetään, jos ne ovat huonokuntoisia. Asiakkaat saavat rahaa kelojen jälleenmyynnistä sekä maksavat hävitysmaksun hävitettävistä keloista.
Ennen digitalisaatiota kaikki käsiteltiin manuaalisesti. Tämä vaati asiakkaiden sitoutumista ja kuljetus saattoi osoittautua kalliiksi. Monilla oli ongelmia kelan tyypin määrittämisessä oikein, mikä vaikuttaa suuresti sen arvoon. Joissain tapauksissa he saattoivat maksaa rahdista enemmän kuin saivat takaisin itse kelasta. Pahimmillaan tuloksena oli tyytymättömiä asiakkaita ja palautumattomia keloja. Lisäksi manuaalinen kirjaaminen oli aikaa vievää Trommelservicelle.
Kaapelikelojen digitaalisen palautusjärjestelmän avulla Trommelservice voi tarjota asiakkailleen täysin uudenlaisen palvelun. Asiakas voi nyt kirjata oikean kelatyypin omalla puhelimellaan, koska keloihin on nyt merkitty viivakoodi. Kun asiakas niin haluaa, hän voi kirjata kelan palautustoimeksiannon digitaaliseen karttapohjaiseen kuljetusten markkinapaikkaan, joka on avoinna rekisteröidyille kuljettajille. Siellä kuljetusyhtiöt voivat antaa tarjouksen lähetyksistä rahdin koon, nouto-osoitteen ja etäisyyden valittuun toimitusosoitteeseen mukaan. Asiakas näkee odotetun palautussumman ja rahtikustannuslaskelman jopa ennen kelojen palauttamista, mikä tarjoaa asiakkaille paremman ennustettavuuden kannattavuuteen.
Kun asiakas hyväksyy tarjouksen, ilmoitetaan siitä kuljetusyritykselle ja toimeksianto lähetetään kuljettajalle. Kun kelat ovat saapuneet palautusten vastaanottoon, niistä luetaan viivakoodit. Palvelu tunnistaa kaapelikelojen lukumäärän ja tyypin ja linkittää sen tilaukseen. Integraatio talousjärjestelmään viimeistelee paperittoman prosessin.
Uusi ratkaisu antaa asiakkaalle helpomman ja tehokkaamman tavan palauttaa kelat, mikä toivottavasti johtaa kaapelikelojen palautumiseen yhä useammin.